Geschiedenis
Tja, moet je als je als Groofer pas net op de markt bent al spreken over geschiedenis?
Nou laten we het hebben over de onstaansgeschiedenis. Hieronder een korte samenvatting:
Groofer zag in 2020 het eerste licht. Het idee voor een daksysteem dat zowel groen alsmede geel en blauw combineert was geboren.
Founder Wouter kwam op het idee toen het over een parkeerplaats in Zuid-Frankrijk aan het uitkijken was, wachtend op zijn gezin die de Decathlon in was.
Er lagen daar plastic tegels die vol met gras en substraat zaten. Wouter, als installateur bij De Elementen (www.deelementen.nl) was hij bekend met zwarte daken, bekend met zonnepanelen. En als van huis uit opgeleid als Industrieel Ontwerper kwam het idee voor Groofer plots naar boven: Als we nou een zwart dak in een dag kunnen omtoveren tot een multifunctioneel dak dat groen is, met zonnepanelen, de balast voor de zonnepanelen het groen is, en we water konden vasthouden.
Thuis in Amsterdam, hebben we dit idee als afstudeerproject voor Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft opgesteld. Student Linde de Jonge is hier uiteindelijk op afgestudeerd: “The Pavilion Roof System,Combining solar panels, heat pumps and green roofs to optimize sustainable rooftop use.”
En dit was ook in hartje van de Corona periode.
Maar Corona kreeg dit idee niet stuk.
Want dit smaakte naar meer! Linde is toen als ontwerper begonnen bij ons moederbedrijf Paviljoen III (www.paviljoen3.nl). Hier hebben we het idee toen verder uitgewerkt.
In 2022 konden we via funding van “Kansen voor West” op The Green Village (www.thegreenvillage.org) in Delft ons daksysteem verder gaan testen en ontwikkelen. Onder andere met 6 studenten Industrieel Ontwerpen, werd versie 2.0 ontwikkeld, onder de naam “Future pRoof”.
Deze versie hebben we vervolgens getest met allerlei partijen uit de markt. Wat is goed, wat kan verbeterd worden.
Inmiddels was het idee een heuse “Start-Up” geworden.
En met deze versie (inmiddels omgedoopt tot PaviljoenDak) hebben we in 2023-2024 samen met Sempergreen (www.sempergreen.nl) gekeken naar wat het groen onder de zonnepanelen doet bij verschillende hoogtes van de zonnepanelen boven dit groen.
In najaar 2023 hadden we onze eerste betalende klant: De Gemeente Amsterdam.
Op het Marineterrein in Amsterdam hebben wij op het innovatiepaviljoen ons dak neergelegd. Sinds voorjaar 2025 liggen er ook de eerste circulaire panelen op van Biosphere Solar (www.biosphere.solar)
Al deze informatie hebben we gebruikt om de 3.0 versie te ontwikkelen van het PaviljoenDak.
Maar ja, dan komt opeens om de hoek dat wij netzo als andere start-ups een uitdaging hadden met financiering van de opschaling van het idee. En dan blijkt maar weer eens dat weinig markt partijen echt risico durven te nemen. En zeker op het gebied van duurzaamheid. “Laat eerst maar zien dat je het kan produceren en verkopen”.
Maar gelukkig zijn er toch een boel erg lieve mensen! Met “Friends & Family” hebben wij het geld bij elkaar kunnen krijgen om de productie van 1000m2 PaviljoenDak te produceren.
In herfst 2024 zijn de eerste 4000 tegels van het PaviljoenDak geproduceerd.
En toen in winter 2024 bekroop toch het gevoel dat een onderdeel van het business model van het PaviljoenDak, te weten: tegels op laten groeien op kostbaar landgoed. Toch niet helemaal was wat we wilde. En het maakte het business model ook lastiger voor voorspellen wat je volgend jaar moet gaan laten opgroeien.
Lente 2025 hebben we het business model voor de laatste keer aangepast. We laten nu het groen pas opgroeien op het dak. Dit is beter voor milieu en ook meteen goedkoper. En we hebben de laatste puntjes op de i van duurzaamheid gezet. Ons groen is nu 100% inheems en ecologisch. Hiervoor gebruiken we partner Dakbloemenweide (www.dakbloemenweide.nl).
Verder hebben we ons “MerkDNA” ontwikkeld onder begeleiding van Locomotive (www.locomotive.nl):
Groofer is het innovatieve alles-in-één-dak-systeem dat water vasthoudt, biodiversiteit vergroot, extra isoleert en efficiënter zonne-energie opwekt.
Het is modulair, licht in gewicht en van premium kwaliteit. Ontdek het verborgen ecologische én financiële potentieel.
Groofer: Groen rendement uit je dak!
En om aan de wens van een paar partijen te voldoen, een nieuwe naam werd gezocht die beter past en in Engels ook te gebruiken is. Met vrienden werd gebrainstormd, en het werd: Groofer!
En ons veel gebruikte oneliner “verduurzamen doe je samen” werd kracht bij gezet. Met trots hebben wij een fantastische club partners om ons heen gevonden. Zie in menu onder “Partners”. En check ook ons “Comité van Aanbeveling”, zonder hun waren we nooit zo ver gekomen! En een enorme dank gaat uit naar Hanneke van Wees en Tom Hermans, zonder hun energie groeit er niks.
Lente/ zomer 2025: de verkoop van Groofer is begonnen!!